Search
 

Blog

Aandachtig eten voorkomt overeten

Nu de decembermaand is aangebroken, zien we de supermarkten steeds meer lekkernijen uitstallen. Niet alleen liggen de schappen vol Sinterklaas- (kerst-)snoep, ook kun je nu de eendenborst, reeruggen en konijnenbouten met cranberrysaus uitproberen. Hoe kun je deze verleidingen weerstaan, zonder in januari een of ander crash-dieet te moeten volgen om die kilo’s er weer af te krijgen? Het recept: luister naar je lichaam met de ‘7- hongersoorten- aandachtoefening’.

Per dag nemen we zo’n 200 beslissingen over voeding. Dat gebeurt niet bewust. Het zijn biologische, psychologische, sociale en economische factoren die onze keuzes bepalen. Zelfs de meest bewuste consument beheerst zijn voedselkeuzes niet volledig. Wanneer, wat en hoeveel we eten, is meestal het gevolg van onbewuste beslissingen. De omgeving is een bepalende factor bij het maken van eetkeuzes. Ook hebben we een aangeboren voorkeur voor zoete etenswaren. En dat is nu precies waar de industrie haar marketing op heeft afgestemd. Bedrijven leggen de relatie tussen eten en plezier en geluk. Ook al heb je geen honger, alleen al het zien van voedsel kan ervoor zorgen dat je toch gaat eten.
Onze leefomgeving zorgt er dus voor dat we meer eten, niet minder. Je moet van goeden huize komen om eetverleidingen te weerstaan. Leer te luisteren naar je lichaam en stel jezelf de vraag: ‘Wil ik dit echt?’ Je lichaam weet precies of het eten nodig heeft of niet. Met behulp van de ‘7-hongersoorten – aandachtoefening’ kun je jezelf hierin trainen.

Zeven soorten honger
Onze zintuigen en lichaamsdelen spelen een belangrijke rol in onze eetkeuzes. Vandaar dat het goed is je af te vragen, voordat je eet, of je honger hebt en zo ja, wáár je die honger hebt. Dit zelfonderzoek helpt je te onderscheiden of er sprake is van ‘echte’ honger of ‘schijn’-honger. Hieronder staan ze kort op een rij:
1. Ooghonger: zien eten doet eten.
2. Neushonger: bij het ruiken van eten kun je het water in je mond voelen lopen.
3. Oorhonger: een ander horen eten, kan je aanzetten ook te gaan eten.
4. Mondhonger: de mond houdt van smaken, sensaties en texturen.
5. Maaghonger: je lichaam heeft voeding nodig en je maag knort.
6. Hoofdhonger: je hebt allerlei gedachten, overtuigingen, gewoontes en regels over eten, bijvoorbeeld goed en slecht eten.
7. Harthonger: in ons hart zitten onze emoties. Dit gaat dus over emotionele honger.

Maaghonger is de enige ‘echte’ honger. Dat wil niet zeggen dat je niet zou mogen eten bij ‘schijn’-honger. ‘Schijn’-honger is de aandrang om te eten die dient als camouflage en vermijdingstactiek voor ongemakkelijke sensaties en gevoelens in het lichaam, zoals pijn, verdriet en angst. Als je weet welke honger jou ertoe aanzet om te gaan eten, heb je de keuze om ongemak toe te laten in plaats van weg te eten. Je kunt dan ook bewuster kiezen en er met volle aandacht van genieten, zonder jezelf te overeten.

 

We hebben een aangeboren voorkeur voor zoete etenswaren

 

De aandachtoefening
Voordat je gaat eten, kun je een oefening doen om je bewust te worden van je beweegredenen. Haal een paar keer diep adem en sta stil bij dit moment. Waar zit je honger? In je maag of ergens anders? Of is het een combinatie? Herken je de ‘echte’ honger en de ‘schijn’-honger? Geef er geen oordeel over, blijf nieuwsgierig waarnemen en blijf in contact met je ademhaling. Neem dan je besluit over wat en hoeveel je gaat eten, wees je bewust van iedere hap en kauw goed.

De juiste begeleiding
Het is een ontdekkingstocht om je eetgedrag te onderzoeken en te veranderen. Dan is het fijn om de juiste, deskundige begeleiding te krijgen. Matoeta, Centrum voor voeding, gezondheid en bewustwording is gespecialiseerd in de psychologie van eetgedrag. We gebruiken verschillende nieuwe methoden om je te helpen met bewustwording. Zo krijg je een gezond gewicht voor de rest van je leven.

Leave a Reply