Search

De totaalaanpak bij stress

Een file, de stapel werk op je bureau, de kinderen die naar allerlei activiteiten moeten worden gebracht, het eten op tijd op tafel en dan ook nog ‘gezond’… Iedere dag worden we blootgesteld aan allerlei terugkerende psychische spanning en irritaties. Als alles wat je doet voelt als een verplichting, een vervelende klus in plaats van een stukje levensdroom dat je wilt verwezenlijken, dan heb je last van stress.

Het lijken niet eens zulke ernstige situaties, en toch zijn dit soort ‘bedreigingen’ voor het lichaam even ernstig als een aardschok of een hongerige tijger. Opvallend is dat het lichaam telkens reageert met een vecht-of-vluchtreactie, alsof het in levensgevaar is. Stress is iets van iedere dag, iets waar ons lichaam aan went. En juist daarin schuilt het gevaar: stress is op de lange termijn zeer ziekmakend. Dat stress slecht voor ons is, weten we meestal wel. Maar hoe ernstig is het eigenlijk om chronische stress te hebben? Hoe kun je het herkennen en wat kun je doen? Voeding draagt mede bij aan een goede gezondheid en kan bij chronische stress het herstel bespoedigen of ondersteunen.

Een goede aanpak bestaat uit een combinatie van methoden. Mindfulnessoefeningen, voldoende rustmomenten, beweging en bovenal zingeving is dé totaalaanpak bij stress.

Fysieke reacties
Onderzoek laat zien dat stress een heel scala aan fysieke reacties in het lichaam veroorzaakt. Zo gaat onze hartslag omhoog, onze ademhaling wordt sneller en onze spieren trekken samen. Dit is de eerste fase van de stressrespons. Vervolgens zal in de tweede fase de bijnier het hormoon cortisol afscheiden. Dit zorgt voor een verhoging van de bloedsuikerspiegel en onderdrukking van het immuunsysteem. Zodra het gevaar is geweken, zal je lichaam tot rust komen, zich vanzelf herstellen en leef je verder.

Bij chronische stress wordt de stresscyclus niet afgemaakt en blijven we in de stressreactie hangen. Dat betekent dat je na zo’n ingrijpende stressreactie niet kunt genieten van de beloning en de welverdiende rust die je lichaam nodig heeft om te herstellen. Chronische stress wordt in verband gebracht met veel ziekten en aandoeningen, zoals overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk, onregelmatige menstruatie, stemmingswisselingen, vermoeidheid, slaapstoornissen, verminderd libido, allergieën, kanker, depressie, dementie, spijsverteringsproblemen en veroudering.

Vooral bij vrouwen heeft een ontregeling van de hormoonbalans door stress verregaande consequenties. Allerlei ‘vrouwenkwalen’ kunnen ontstaan, zoals vermoeidheid, stemmingswisselingen, hoofdpijn, depressie, PMS, een trager werkende schildklier en gewichtstoename. Vaak wordt niet herkend dat stress hier de oorzaak van is!

De totaalaanpak
Bij stress heeft je lichaam behoefte aan meer vitaminen en mineralen. Met de juiste voeding, bestaande uit voldoende fruit en groente, noten, peulvruchten en volkorenproducten, kleine maaltijden en de juiste vetten zoals vette vis en het vermijden van oppeppers als koffie, cola en chocolade, ondersteun je het lichaam. Toch is er meer nodig dan alleen een gezond voedingspatroon! Een goede aanpak bestaat uit een combinatie van methoden. Mindfulnessoefeningen, voldoende rustmomenten, beweging en bovenal zingeving is dé totaalaanpak bij stress.

Persoonlijk advies en begeleiding
Het is best lastig om uit de vicieuze cirkel van stress te komen. Schakel daarom professionele hulp in! Matoeta, Centrum voor voeding, gezondheid en bewustwording geeft advies op maat, waarbij alle persoonlijke omstandigheden worden meegenomen. Ingrid Eijssink is natuurdiëtiste en psychologe en zet op respectvolle manier haar deskundigheid in om jouw persoonlijke situatie te verbeteren.

Leave a Reply